Ana içeriğe atla

BAŞLANGIÇ



   Sınırların belirlenemezliği,

  Bir olayın başladığı yer tam olarak neresidir?İki aracın birbiri ile çarpıştığı bir tarfik kazası düşünün kazanın varoluş durumuna geçtiği an hangisidir,araçların birbirine fiziksel olarak temas ettikleri an mı yoksa fiziksel temasın artık kaçınılmaz duruma dönüştüğü an mı?Bunu şöylede düşünebilirsiniz bir uçak ne zaman düşer,yere çarptığında mı yoksa artık uçma kabiliyetini yitirdiğinde mi?

Başlangıç olayın sonuçlarının kaçınılmaz olduğu bir pozisyonu tanımlamalıdır.Bu kaçınılmaz olan pozisyon aracın ilk üretildiği anıda içermez mi?


Karşınızda yol kenarında bulunan bir elektirik direğine çarparak parçalanan ve içinde iki kişinin hayatını kaybettiği bir trafik kazası manzarası olsun.Bu kazanın başlangıcını aracı kullanan kişinin  kontrolü kaybettiği ve çarpışmanın kaçınılmaz olduğu nokta olarak mı kabul etmeliyiz yoksa zorunlu nedensellik bağı gözönüne alındığında kaza yapan aracın üretim bandından çıktığı an mı?

Bu otomobil üretilip trafiğe çıkmasaydı bu kaza gerçekleşecek miydi?
Olayın içinde bulunan her hangi bir unsuru bu olayın dışına çıkardığınızda olay bütünlüğünü kaybedeceği için varoluş durumunu yitirecektir.

Direk oraya dikilmediğinde,iki kişi o arabaya binmediğinde,yolculuğa çıkılmadığında ve büyük patlama gerçekleşmediğinde olay varlık durumunu kaybeder.Ancak bir olay gerçekleştiğinde artık o olaya ait gerçekleşmeme ihtimali sorgulanamaz.

150 kişinin öldüğü bir uçak kazasında siz ne yaparsanız yapın düşen uçağın düşmemesini sağlayamazsınız ve ''Big Bang'' de dahil olmak üzere geçmişte gerçekleşen tüm zincir bu olayın zorunlu bir parçasıdır.

Sabah kahvaltıda masadan düşüp kırılan kahve fincanınız için ethiyopya'da kahve ağacı eken adamında bir sorumluluğu vardır.

Bu belirsiz sınırların bir çözümü olarak biz ,bir olayın başlangıcını olayın sonuçlarının geri döndürülemez olduğu pozisyon olarak düşünürüz.Bu pozisyonda olay bilgisi ortaya çıkar.

''Uçak düştü''
''Bardak Kırıldı.''
''Ateş yandı.''
''Adam öldü''

Tüm olay yakın geçmiş ve şimdi içinde cereyan etmektedir.

Adam size göre şimdi ölmüştür.Ancak mutlak bir gerçek olarak aslında canlılığını kazandığı andan şu an'a kadar geçen süre içinde ölmüştür.

Biraz önce düşüşen uçak ilk üretim sürecinden itibaren bu düşme olayının içindedir.

Burada tartışılmaz tek bir gerçek vardır,hiçbir olay için gerçekleşmesinden sonra gerçekleşmeme ihtimali sorgulanamaz,aynı şekilde gerçekleşmeyen bir olayın gerçekleşme ihtimalide sorgulanamaz.

Olaylar zaman oku yönünde nedensellik bağı ile birbirlerine bağlı oldukları gibi zaman okunun ters yönündeki nedensellik bağı ile de birbirlerine bağlıdırlar.

İki araç çarpışmıştır çünkü ikiside üretilmiştir.
İki araç üretilmiştir çünkü çarpışmışlardır.

Olay çökmesi bütünsel bir çökmedir sadece olay çökmez tüm gerçeklik olay ile birlikte çöker.Herşeyin sebebi gerçekleşen olaydır,ve olayın sebebi gerçekleşen herşeydir.













Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Usus,Fructus & Abusus

Tüm ''Ahlak''ın temeli ''MÜLKİYET''      Neyin doğru neyin yanlış olduğunu belirleyen kurallar bütünü/ilkeler sistemine ''Ahlak'' adı verilir,Ahlak adı verilen ilkeler sistemi bir kültür yada bir grup tarafından genelleştirilir ve kanunlaştırılır.Ve bu kanunlar aracılığı ile grup üyelerinin davranışları düzenlenmeye çalışılır. Bugün ''Genel Ahlak'' yada ''Toplumsal Ahlak'' adını verdiğimiz sistemlerin tamamı tek bir şey üstüne kuruludur.Mülkiyet hakkı. Mülkiyet,taşınır veya taşınmaz bir eşya üzerinde eşya sahibine kullanma,yararlanma ve tasarruf etme yetkisi veren ve hukuk düzeni sınırları içerisinde kullanılabilen mutlak ve ayni bir haktır,mutlak nitelikte olması nedeni ile herkese karşı ileri sürülebilir.Ve toplumsal ahlak kurallarının çıkış noktasını oluşturur. Topluma göre başkasına ait olan birşeyden izinsiz faydalanmak ''kötü''dür.Başkasına ait olan toplum taraf

DON KİŞOT

Üç kelime ile başlıyoruz:Rutin,heyecan,macera   Rutin,alışılagelen,sıradanlaşan detaylı bir ifade ile belirli sürelerde aynı yada çok benzer biçimde tekrar eden şeyler için kullanılır.Rutin bir ''güven'' ifadesi olmasının yanı sıra,gerçekleşen şeyin beklentiye uygun olarak meydana geldiğini ve meydana geleceğini ifade etme biçimidir. Rutin,''sürekli aynı biçimde tekrar etmesi'' nedeni ile insan üzerinde psikolojik yada fiziksel anlamda bir değişikliğe sebep olmamaktadır.Hayatı boyunca çok fazla uçak görmemiş bir  insan ile havaalanında çalışan kişinin içinde bulunduğu durum gibi,yada kulağına daha önce hiç küpe takmamış biri ile kulağına hergün küpe takan kişinin  durumlarında olduğu gibi. (kulağına ilk kez küpe takan birinde hem fiziksel olarak kulağının delinmesi gerekecek hemde psikolojik olarak daha önce yaşamadığı bir oluş içine girecektir.) Rutin,verdiği bu güven duygusunun yanında,belirli bir sürenin ardından mevcut duruma adaptasyondan

TOPLUMSAL BİLİNÇ PARÇACIĞI

''Bilinciniz sadece size ait değildir'' Özgür irade ilizyonunun conseptlere aktarımı,    Bizler,yani ben olarak tanımladığımız yapıların ''görece bağımsız'' bir biçimde otonom kararlar aldığı fikrine sahibizdir.Düşüncelerimizde özgür olduğumuzu kabul ederiz.Bunu yapabilmemizin en önemli sebebi bilincimizin çok parçalı bir yapıdan oluşmasıdır.Hatta bu çok parçalı yapı zamansal düzlemde çok katmanlı bir hale gelmektedir. Homo sapiens sapiens ''düşündüğünün üstüne düşünebilen insan'',kendi özünden yarattığı şeye çıkıp bakabilme hali.Zihin dev bir kütüphane olarak tasvir edildiğinde  bilinç bu kütüphanede dolaşan bir ziyaretçi olarak düşünülmelidir.Bu sebeple bilinç kütüphaneye her seferinde ''benzer'' ama bir öncekinden farklı bir ziyaretçi olarak girmektedir.Bu durumda bilinç zamansal ve olgusal olarak farklılık göstermekte midir?Bunun ötesinde bu ziyaretçi ziyaretin ardından yok olup gitmekte ve yerini diğer zi